“Fysieke activiteit en piekeren gaan niet samen”

Running Therapie; Hulpverlening was nog nooit zo gemakkelijk, men neme een probleem, een intake, een paar keer hardlopen en het probleem is weg. Critici kunnen denken, makkelijk verdiend! Deze week leerde ik dat er meer bij komt kijken dan alleen een stukje hardlopen. Een kleine impressie.

RT

Twee dagen zaten we met z’n elven in de kantine van een loods ergens vlakbij Heerenveen weggestopt. Zonder verwachtingen ging ik heen. Oke, oké, het enige wat ik verwachtte had ik ver weggestopt. Dat ik ergens in die twee dagen moest laten zien dat ik vijf kilometer binnen 38,5 minuut moest kunnen lopen om een certificaat te ontvangen, met enorme spierpijn als gevolg.

Een alcoholverslaafde wordt niet clean van rennen alleen. Running Therapie komt het beste tot zijn recht als toevoeging aan de behandeling die hij/zij krijgt. Daarnaast zijn er de ‘geluk stofjes’ die vrij komen bij het sporten. Denk aan dopamine en endorfine. De eerste stof geeft een kort maar intensief moment van plezier. De tweede zorgt voor een meer stabiel gevoel van rust en ontspanning. Andere voorbeelden zijn de aanmaak van oxytocine en vasopressine, deze worden geassocieerd met kalmte, liefde en bescherming. (Daarnaast zijn er voldoende andere redenen om te sporten, aldus Erik Scherder.)

Cliënten noemen vaak dat ze drinken omdat ze dan minder piekeren. Drinken om te vergeten. Effectief, dat wel, maar niet gezond. Sporten daarentegen dan weer wel.

Uiteindelijk hebben we tijdens de cursus geen vijf kilometer hoeven lopen. Ik had over de vijf kilometer grens heen geveegd moeten worden. Omdat ik net als veel andere fanatieke sporters veel te hard gestart zou zijn. Tijdens de cursus hebben we wel gelopen. Simon van Woerkom gaf ons daarmee een duidelijk beeld van hoe een Running-Therapie-sessie eruit ziet. Hoe? Simpel, een wandeltempo opvoeren.

Je begint met wandelen, gaat dan iets sneller om vervolgens in dat snellere wandeltempo te joggen. Al is het een minuut op dat tempo joggen en een minuut wandelen (en dan zes keer). De snelheid pas je als therapeut aan op de conditie van de cliënt. Aan het einde van de eerste sessie heeft de cliënt zijn eerste succeservaring te pakken. Dat is essentieel voor het opbouwen van het zelfbeeld en zelfvertrouwen van de cliënt. Een Running-Therapie-sessie is in een groep.

Samen met de cliënt beschrijf je een hoofddoel en subdoelen. Het is alsof je een berg beklimt. Het hoofddoel boven op de berg met verschillende subdoelen die je bij langs gaat op het pad om dat hoofddoel te bereiken. De cliënt heeft dankzij de Running Therapie een gedragsalternatief bij trek, waardoor hij/zij zich ook nog eens goed gaat voelen.

Ach, je merkt het al, dankzij Simon van Woerkom, Bram Bakker en Karin Naaijkens ben ik enthousiast geworden over Running Therapie. Daarom hoop ik dat deze toevoeging gauw geïmplementeerd word bij Terwille zodat we met onze cliënten kunnen gaan hardlopen. Om hen zo beter tegen de trek naar hun verslavende middel te wapenen.

Ik heb er zin in!

Copyright 2019;
Ontwerp en realisatie: Gertjan Janssen