Gertjan Janssen

"Verbeelding brengt je overal"

Harddisk Meltdown

04-05-2012

Vorige week donderdag hield mijn geliefde Macbook pro, die al ruim twee en half jaar zonder enkel probleem zijn werk doet, er het er plotseling mee op. Het is rond één uur in de nacht en ik wilde op bed gaan. Het chatgesprek waarmee ik bezig was wilde ik al afsluiten en het zelfde doen met mijn Mac. Van het een op het andere moment merk ik dat het beestje wat moeite heeft met de programma’s die ik open heb staan. Spotify verzorgt mijn muziek, Youtube zorgt zo nu en dan voor het zelfde en op de achtergrond draait Word, Skype en Firefox. Niet meer dan gebruikelijk. Waar hij vijf minuten eerder nog soepel tussen de programma’s switchte. Verschijnt er nu het vrolijke strandballetje. Ok, eerlijk is eerlijk, dat balletje had ik wel eens eerder gezien, maar dan was hij mijn mac aan het indexeren. Zelfs dat deed hij nu niet. Na tien minuten besloot ik hem uit te zetten en opnieuw aan te zetten. Pas na veel angstzweet, toetsencombinaties en na half drie in de nacht kreeg ik weer wat leven. Geweldig was het niet. Maar voor nu eerst voldoende. Ik ging slapen. Die vrijdag ging ik laatste enquêtes ophalen en liep gelijk even langs de Icentre om advies te vragen. Het advies? Ik moest maar gauw mijn documenten back-uppen, want zoals ik het uitlegde en liet zien leek de harde schijf terminaal te zijn, het kon nog wel drie week duren, maar ook zo diezelfde dag gebeurd zijn.

Terminaal, net als de gasten van het Gasthuis waar ik mijn afstudeeronderzoek doe. (naar de vrijwilligerstevredenheid). Maar net als het overlijden van mensen, die wij vanavond mogen gedenken, was het overlijden van mijn harde schijf ook niet een goede grap. Zaterdagochtend bracht ik hem weg. Hij was inderdaad overleden, vrijdag werd mij verteld dat het binnen drie werkdagen wel verholpen kon zijn. Dus dat zou dan donderdag zijn. Veel te lang en op het verkeerde moment zei ik nog in de winkel zaterdag. Mijn afstudeeronderzoek moet over twee weken ingeleverd (inmiddels over tien dagen) worden en ik heb mijn mac daar echt bij nodig. Vandaag is het vrijdag, bijna een week later. Mijn mac is niet in mijn bezit. Woensdag is mijn mac ‘in behandeling genomen’. Gisteren ging ik uit nieuwsgierigheid naar de winkel of er al duidelijk was en wanneer ik een offerte kon verwachten. Wat ik al dacht, bleek het geval te zijn. Mijn harde schijf was kapot en moest vervangen worden. Optioneel was het vervangen van het toetsenbord omdat die een beetje plakte. Ik zou gisteren of vandaag een offerte krijgen, zo was het verdict. Met een beetje hoop zou ik hem dan zaterdag ophalen dacht ik. Zeker als de harde schijf op voorraad was zoals mij die week ervoor was verteld.

Nog geen half uur geleden belde ik nog maar eens, is de offerte al onderweg naar mijn email? – Ik schrik de hele dag al op van vreugde en spanning als ik een mail krijg – maar nee, dat zou zaterdag worden, als ik dan gelijk zou antwoorden, moest het onderdeel nog besteld worden, dan zou hij maandag bezorgt worden en zou ik dinsdag mijn mac op kunnen halen. Dat was het antwoord. Ze hadden in elk geval geleerd slecht nieuws in een keer te brengen.

Mijn eerste gedachte was. Gostronokkes (en dan druk ik mij nog behoorlijk zacht uit). Juist in de twee belangrijkste weken van de afgelopen vier jaar is mijn laptop naar de zak en doet Icentre er tien dagen over om te zorgen dat hij klaar is. Een dag staat hij niets te doen op het kantoor, een dag voor onderzoek, drie dagen om een offerte te sturen.. Wat een gezeik zeg. Hoe moeilijk is het om een offerte te sturen? De reparatieservice kan in elk geval versnelt worden, dat is wel duidelijk. Ik ga de komende twee uur even chagrijnig zijn. Dan relativeer ik het wel weer door te zeggen. Ik kan er ook niets aan doen. Verrekte overmacht.

Had ik al gezegd dat ik waarschijnlijk al mijn 14000 foto´s en nog meer muziek kwijt ben (omdat ik niet backup)?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ontwerp & Realisatie
Gertjan Janssen